Eens in je leven kom je op het punt dat je moet gaan solliciteren op een andere baan. Misschien word je er binnenkort uitgezet, wellicht heb je zelf andere ambities of wil je gewoon kijken of je lekker in de markt ligt. Linkedin is tegenwoordig belangrijk om je op carrière-gebied onmisbaar te maken. Met de onderstaande tips maak je jouw Linkedin-profiel geschikt voor succes: 

1. Keywords 

Search Engine Optimization is goed voor je ranking binnen Linkedin. Als een recruiter je niet kan vinden kan hij je ook niet inhuren. Zorg dat je Linkedin informatie overeenkomt met jouw geschiedenis. Je moet een verhaal vertellen met je profiel. De keywoorden die in beeld komen bij jouw naam moeten dus de interesse wekken. Ben je geniaal op het gebied van marketing, laat iedereen dit vooral weten en laat dat baantje in het bejaardentehuis achterwege op je online c.v. Je wordt gevonden op je keywords. Onthoud dat.

2. Hoe wil jij overkomen?

Wat zijn jouw sterkste kwaliteiten? Wie ben jij als merk. Jouw headline & tagline zijn hierbij van het hoogste belang. Immers, dit is het eerst wat zoekende recruiters te zien krijgen. Denk goed na over hoe jij wil overkomen, als werkpaard, ondernemer, of als een expert?

shake-hands

3. Vertel jouw verhaal

Jij moet zorgen dat jouw profiel direct duidelijk is voor degene die het bekijkt. Laat de progressie zien die je in je afgelopen functies hebt meegemaakt. Jij bent bij A begonnen en moet nu bij Z staan, leg dit proces uit aan de hand van jouw kwaliteiten en expertises. Als je op zoek bent naar nieuw werk en niemand stuurt je een bericht dan moet je wekelijks je profiel veranderen om wel opgemerkt te worden.

Bonus: Je connecties zijn hierin ook belangrijk. Als jij vrienden bent met de experts in de industrie, business leaders of interessante vrienden zal je eerder gevonden worden. Je hoeft zelf niet te wachten, get out there. Connect met mensen die jou kunnen helpen.

4. Je foto wordt gezien

Hopelijk ben je nog niet zo out of date dat je geen afbeelding hebt op Linkedin. Mocht je wel een afbeelding hebben staan dan is het ook verstandig om daar goed over na te denken. Een foto waarop je een biertje vasthoudt of de Grand Canyon beklimt met je zusje zijn bijvoorbeeld incorrect. Een zakelijke foto waar je enigzins lacht op met een witte achtergrond is daarentegen wel goed gekeurd. De foto die je kiest stuurt een sterke boodschap de wereld in.

5. Pas je Linkedin URL aan

Als je solliciteert voor een social media functie en je stuurt een Linkedin profiel URL waar iets staat als “http://linkedin.com/in/mwjfer123424xxsocialis#kt66222686” word je niet serieus genomen. Zorg dat je een eigen profiel hebt die eindigt met jouw voor-en achternaam. Dit betekent voor een recruiter dat je je best hebt gedaan om je eigen ‘merk’ te laden.

Succes! 

Leave a Reply