In de huidige markt waarin met ellebogenwerk geconcurreerd wordt om aan een nieuwe baan te komen, kun je jezelf in de spotlight zetten met een goede sollicitatie. Maar helaas, met een standaard brief en enkel een goed aansluitende cv red je het niet meer. Volg deze tips en maak van jezelf een unieke sollicitant.

De makkelijke weg: uitzendbureau
Solliciteren via een uitzendbureau is de makkelijkste weg om te bewandelen naar een baan. Schrijf je online in, reageer op vacatures en het wachten op een belletje kan beginnen. Je hoeft bij het solliciteren via een uitzendbureau meestal geen sollicitatiebrief te schrijven. Wat je wel nodig hebt, is een goede cv. Maar hoe maak je die?

Opvallen met je cv
– Unieke opmaak: lever geen simpel Wordbestand zonder opmaak aan, maar zorg dat je cv opvalt. Dit kan met een unieke vormgeving. Gebruik in de opmaak van je cv bijvoorbeeld de kleurstellingen van de huisstijl van het bedrijf waar je gaat solliciteert. Zo ziet de recruiter dat je er echt moeite in hebt gestoken en onderscheid je je van de concurrenten. Of maak in je cv de vormgeving van de website van het bedrijf waar je solliciteert na. Maak een overzichtelijk en visueel hoogstaand cv, die de originaliteitsprijs verdient!

– Effectieve en logische inhoud: niemand heeft iets aan een langdradig cv. Stap in de schoenen van de ontvanger en bedenk hoe interessant de informatie is die je brengt. Bijbaantjes en een enorm lange toelichting over wat je waar gedaan hebt, zijn niet zinvol. Houd je cv dus ook qua inhoud strak. Laat er eventueel anderen naar kijken. Vaak geeft iemand met een neutrale blik goede tips en opmerkingen.

De moeilijkere weg: direct bij een bedrijf solliciteren
Als je niet via een uitzendbureau solliciteert, maar rechtstreeks bij een bedrijf, dan is het belangrijk dat je jezelf goed aanprijst met je brief. Hoe doe je dat? Hier volgen enkele tips voor een goede sollicitatiebrief.

Opvallen met je sollicitatiebrief
– Een inhoudelijke sterke sollicitatiebrief: een goede sollicitatiebrief is niet een kwestie van knippen en plakken bij elke sollicitatie. Dit gebeurt helaas nog te vaak. Een effectieve sollicitatiebrief is perfect op maat gemaakt. Het speelt inhoudelijk in op het gewenste profiel en biedt argumentatie waarom je daar wilt werken. Dit vergeten sollicitanten vaak te vermelden. Denk ook aan een nette indeling van alinea’s. Maak geen alinea’s van twintig regels, maar houd een indeling aan van 4 alinea’s á 5 tot 7 regels.

– Bijzondere opmaak: een goede sollicitatiebrief is anders dan anders. Houd je niet vast aan een kaal Wordbestand. Maak de brief opvallender door hierin ook een knipoog naar het bedrijf te verwerken. Bijvoorbeeld door hun slogan erin te plaatsen of een variant hierop, verwerk hun huisstijl in de brief of licht een sterke quote uit. Ook met een simpele toevoeging, zoals creatieve tussenkopjes, kun je jezelf al onderscheiden. Ook hier geldt dat het goed werkt om de brief in de huisstijl van het bedrijf te gieten.

Tip van de dag is sowieso: stap af van de kale Wordbestanden! Focus je op een sterke cv, zowel qua inhoud als qua vormgeving. Doordat veel anderen dit niet doen, heb je meteen al een streepje voor. Succes!

Meer op Brunel.nl!

Leave a Reply