Je loopt op een gezellige zaterdagmiddag in de stad, je bent niet alleen natuurlijk want het is de meest gewilde stads-dag van de week. Inwoners van elke stad, racen van winkel naar winkel om alle benodigdheden in te kunnen slaan. Dan heb je natuurlijk geen tijd voor een praatje over een goed doel. Daarom bekogelen ‘ze’ je met flyers, pamfletten en andere advertentie bladen voor onderweg. Maar hoe effectief is dit nu eigenlijk? Bekijk jij wel eens wat je aanneemt? Neem je het überhaupt aan?

Ik ben de stad in gegaan om een folder verzameling te starten. In slechts 1 uur, door de binnenstad van Arnhem te lopen, heb ik al 4 folders verzameld en 2 keer een verkoper gesproken. Niet slecht hé? Met onderwerpen van geloofsovertuigingen, tot haar-laser mogelijkheden en alles ertussenin. Nu vroeg ik mijzelf af… Waarom zouden zij denken dat ik interesse heb, zie ik er als een ongelovig persoon uit, klaar om zich te bekeren tot een geloof? Of heb ik overtollig (zichtbaar) haar waar ik vanaf moet? Ik dacht het niet. Hoe effectief is deze boom verslindende marketing strategie eigenlijk?

Onderzoek van GfK* toont aan hoe succesvol printadvertenties kunnen zijn. Voor een hoge ROI (Return on Investment) moet je wel de juiste frequentie kiezen. Voor kleinere advertenties geldt dat ze een hogere ROI opleveren, maar wel vaker geplaatst moeten worden dan grotere advertenties. Tijdens een campagne die een paar weken loopt, kun je het best zeven keer een advertentie plaatsen. Advertenties die de hele pagina beslaan moeten, om dezelfde ROI te behalen, vier keer worden geplaatst.

Een trend én een must, in printcampagnes, is het publiek aan te zetten tot actie (call to action). Buiten binding met jouw merk om, wil je uiteindelijk het liefst klanten winnen en jouw product of dienst verkopen. Dat kan met een inbound print advertentie, die de potentiële klant doorsluist naar jouw website of social media. Als je uit bent op meer websitebezoekers, geef dan een beloning als klanten naar jouw landingspagina of website gaan. Laat ze bijvoorbeeld gratis relevante informatie downloaden, geef korting of laat ze als eersten meedoen aan acties. Om lezers van papieren advertenties of folders op een meetbare manier naar je website te loodsen, kun je er de url, een speciale landingspagina of een QR-code inzetten.

Nu is dit niet de enige manier van gedrukte marketing. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie in het dagblad, een uiting in een magazine, een advertentie in de tv-gids of folders drukken. Het kan heel wat teweeg brengen, mits ingezet voor de goede doelgroep, met de juiste frequentie en in de passende media mix.

Conclusie: zoek uit wat je doelgroep is, koppel dat aan welk medium het meest gebruikt wordt door die doelgroep en pas de advertentie/folder/actie aan op wat voor actie jij wilt dat ze nemen!

*GfK = De GfK Group is het grootste Duitse marktonderzoeksinstituut en een van de vier grootste marktonderzoeksorganisaties in de wereld. De andere grote spelers zijn Ipsos, The Nielsen Company en Kantar Group.

Leave a Reply