Je bent het natuurlijk niet altijd overal mee eens, dit kan wel eens uitlopen op een conflict. Soms zelfs zo erg dat je er samen niet uitkomt. Dit kan overal gebeuren, dus ook op je werk. Hoe ga je er mee om als je conflict hebt met een van je klanten. Dat is best lastig, je laat niet zomaar met je sollen maar je wilt ook je klant niet kwijt.

Een conflict met een van je klanten, hoe los je dit nou op? MisterDaily geeft je een paar handige tips!

Rustig blijven

Misschien ben je wel gewoon een coole kikker in dit soort situaties en vind je dit helemaal geen probleem. Ben je dat niet? Dan is er werk aan de winkel. Zegt een klant iets waar jij het totaal niet mee eens bent, tel even rustig tot 10 en praat daarna verder. Een eerste reactie is vaak het meest oprecht, in sommige situaties (zoals deze) is dat niet altijd even handig. Tenzij je zin hebt om lekker te bekvechten.

Samenwerken

Jij wilt natuurlijk geen conflict, en je klant ook niet. Beide schieten hier niet veel mee op. Wat kan je dan als beste doen? Samenwerken, probeer elkaar tegemoet te komen in een oplossing. Het is een beetje geven en nemen. Doe je dit niet en houd je allebei star vol, dan kom je er niet uit en loopt die klant weg met al zijn geld nog op zak. Dat mag natuurlijk niet gebeuren.

Afspraken maken

Als er vooraf schriftelijke afspraken zijn gemaakt met de klant, voorkom je sneller het conflict. Je kan altijd terugvallen op de afspraken. Mocht je klant zijn afspraken toch niet nakomen, kan je beter afscheid nemen van hem/haar als klant.

Kom je er echt niet uit? Check dan even de website van Huyer Deurwaarder en Incasso.

Ik heb gelijk!

Niet persé altijd gelijk willen hebben. Tuurlijk, volgens jou heb je altijd gelijk. En dat mag je ook best vinden. Alleen tijdens een conflict is het niet handig om dit vol te blijven houden. Luister ook naar een anders. Anders wordt het niet zo’n ruzie die je thuis hebt met je vriendin. Zij heeft ook altijd gelijk, toch?

Rijdende rechter?

Zitten jullie nou nog steeds met elkaar te bekvechten en komen jullie er niet uit? Dan is het misschien tijd voor een bemiddelaar. Nee, niet je beste vriend die jou toch wel gelijk geeft. Rijdende rechter misschien? Nee, ook niet nodig. Kies voor een onafhankelijke bemiddelaar die zorgt voor de juiste oplossing.

Een tevreden klant die uiteindelijk met lege zakken bij jouw zaak wegloopt. Dat is eigenlijk wat we willen toch?

Leave a Reply