Inspector Gadget: Waarom is de Apple nog altijd zo populair? Larissa Hendriks March 24, 2019 Tech Apple is onder de meeste van ons een welbekend merk. In 1976 werd het technologiemerk opgericht mede door Steve Jobs en vandaag de dag is het nog steeds een ontzettend populair merk. Hoe kan het toch dat Apple al zo lang mee draait en nog steeds ontzettend succesvol is? Er zijn genoeg concurrenten en toch weet Apple deze allemaal van zich weg te slaan. Apple is een perfectionist Apple zou in principe alles kunnen verkopen. Toch kiezen ze er zeer bewust voor om het bij een bepaald aantal producten te houden. Laten we ter vergelijking het merk Samsung even erbij pakken en dan als voorbeeld kijken naar hun telefoons. Het aantal type smartphones dat zij hebben uitgebracht is bij lange na niet meer op twee handen te tellen. Zo heb je de Galaxy S-serie, de Galaxy A-serie, maar ook de Galaxy J-serie die allemaal meerdere type smartphones tellen. Apple heeft daarentegen momenteel drie topmodellen: de iPhone 8, 8 Plus en de iPhone X. Dit is voor Apple zelfs al weelderig te noemen. Ook bij laptops en dergelijke is de keuze bij Apple niet erg groot. Als je dit zo hoort zou je denken dat het geen goed teken is dat Apple in vergelijking met concurrenten veel minder producten op de markt verkoopt, echter hebben ze hier een goede reden voor. Deze reden heeft te maken met de extreme focus van Apple. Ze mogen dan misschien in vergelijking met andere technologiebedrijven weinig producten verkopen, maar Apple zorgt er wel altijd voor dat de producten die ze verkopen hele goede kwaliteit hebben en haast perfect werken. Bescherm deze kwaliteit dus vooral! Dit kan je doen door kwalitatief goede hoesjes aan te schaffen, het iPhone 6s hoesje bij Casimoda bijvoorbeeld. Eenvoud zit in ons bloed Daarnaast vereenvoudigd Apple ook een hoop. Als het aan Apple ligt, moet de consument zo min mogelijk doorhebben dat hij of zij bezig is met een ‘technologisch ding’. Zo was Apple de eerste fabrikant die het aandurfde om de port voor koptelefoons weg te halen en bracht het bedrijf een MacBook uit met slechts een USB-C ingang. Op deze manier klinkt het juist alsof Apple je het leven zuur wil maken, maar in feite is juist het tegenovergestelde waar. Apple wil het leven van de consument zo simpel mogelijk maken. Alles moet door één port kunnen, van je koptelefoon tot je externe USB-drive, etc. Ken Segall, schrijven van het boek ‘Insanely Simple over Apple’ zegt: ‘’Wat Apple zo succesvol heeft gemaakt door de jaren heen, is dat de waarden van het bedrijf niet zijn veranderd, ook al is de wereld zelf wel veranderd. De voorkeur voor eenvoud zit in de mens ingebakken, dus ik twijfel er niet aan dat slimme organisaties ook in de toekomst deze kracht zullen blijven inzetten.’’ ‘Wij weten het beter’ Denk eens even hoe het tien jaar geleden was op het gebied van technologie en bedenk voor jezelf even welke revolutionaire ideeën zijn gepopulariseerd door Apple. De mp3-speler? Apple was er als eerste echt heel succesvol mee met de iPod. De smartphone zoals we hem kennen in zijn huidige vorm? Apple met de iPhone. Tablets? Bedank Apple, de iPad was de eerste tablet die het goed deed. Je vraagt jezelf misschien af hoe Apple dat toch elke keer weer voor elkaar kreeg. Het antwoord daarop is simpel: Apple luistert niet naar haar klanten. Dit klinkt misschien heel gek, maar Apple gelooft heilig dat zij beter weten wat wij willen dan dat wij dat zelf weten. Steve Jobs zei ooit: ‘’Heel vaak weten mensen niet wat ze willen, totdat je ze het laat zien.’’ Apple concurreert met zichzelf Als Apple al die tijd had geluisterd naar wat de klanten zouden willen zien, hadden ze nooit bovenstaande technologische uitvindingen gepopulariseerd. Elk bedrijf zou een moord doen voor het succes van de iPod, maar Apple deed de iPod de das om met de iPhone. Apple concurreert altijd met zichzelf. Phil Libin, directeur van Evernote, verdedigt ook het standpunt van Jobs. ‘’Feedback van klanten is erg goed om je te laten zien wat je verkeerd gedaan hebt. Het is verschrikkelijk als je wilt weten wat je volgende stap moet zijn’’, aldus Libin. Als Apple haar huidige strategie aanhoudt, is de kans op meer toekomstig succes erg groot. Nee zeggen tegen dingen waar andere bedrijven ja op zouden zeggen, is precies wat Apple zo succesvol maakt. Post Views: 3,029 Leave a Reply Cancel ReplyYou must be logged in to post a comment.