Overweeg jij als ondernemer trendy en luxe producten te verkopen online? Denk dan, ondanks dat het niet in de winkel ligt, alsnog na over jouw verpakkingsmateriaal. Dit bepaalt namelijk in grote mate het imago en de uitstraling van het merk.

Het beeld dat consumenten hebben van jouw product, dienst of organisatie is het imago van je merk, aldus Adformatie. Jouw vaste klanten vinden het beeld dat zij hebben gevormd bij het merk prettig, anders zouden zij niet blijven bestellen. Nieuwe klanten zullen vooral een beeld vormen na een eerste aankoop. Een verzorgde verpakking kan dan helpen bij een positief beeld!

Straal je merk uit

Een trend die we eigenlijk in alle verpakkingen zien is minimalisme. Niet teveel geschreeuw op de verpakking, niet teveel poespas. Een rustige en nette verpakking werkt vaak het best. Een pakketje krijgen is iets leuks, en je maakt het alleen maar leuker door middel van een aantrekkelijke verpakking. De algehele ervaring van jouw merk krijgt hiermee een boost. Vind je het zelf lastig om een verpakking te bedenken? Dan kan je ook online luxe verpakkingen laten bedrukken.

Wist je dat er productverpakkingen zijn die zo mooi zijn dat mensen ze niet weg willen gooien? In Leiden liep zelfs een tentoonstelling in het Japan Museum Sieboldhuis met de naam ‘Te mooi om weg te gooien. Verpakkingsdesign uit Japan’.

Niet alleen uitstraling

Naast een goede uitstraling heeft een verpakking nog een andere belangrijke functie: het beschermen van het pakketje. Kies er bijvoorbeeld voor om het product in een doosje te doen en hier omheen de verpakking te wikkelen. En dan vervolgens is het ook belangrijk om de verpakking zelf te beschermen! Het kan er hard aan toe gaan in de transport en het zou zonde zijn als dan de verpakking eronder lijdt…

Milieu is belangrijk

Tot slot nog een laatste trend: duurzaamheid. Probeer niet té veel plastic verpakking of papier te gebruiken als dat niet hoeft. Wanneer je helemaal punten wil scoren, gebruik je gerecycled papier, en dan zet je dat er natuurlijk wel duidelijk bij zodat de consument dit ook weet. Wanneer je hier niet op let, kan dit je een klant kosten die dit belangrijk vindt. En punten scoren doe je sowieso, want het komt professioneel over als je hieraan gedacht hebt.

Staat jouw verpakking binnenkort ook in het Japan Museum Sieboldhuis?

Leave a Reply