Het is je gelukt. Je hebt je grote ideeën voor je eigen bedrijfje uitgewerkt, de financiën zijn rond en je hebt een eigen naam en logo bedacht. Tijd voor de volgende stap: het verkopen van jouw product. Wij geven hieronder een aantal marketingtips die ervoor zorgen dat je de gewenste klanten bereikt en houdt. Corporate branding Het merk van een bedrijf is de eigenschap dat ervoor zorgt dat jij je onderscheidt van de concurrentie. Wees altijd duidelijk over wie jij bent en wat je doet. Bedenk maar eens: zou jij zaken willen doen met iemand die niet zeker is over waar het bedrijf voor staat? Nee toch. Verzin daarom een duidelijke regel die opsomt wat het bedrijf kan betekenen voor consumenten. Zorg bovendien dat eventuele werknemers zich ook bewust zijn van het bedrijfsdoel. Daarnaast is het belangrijk dat jouw bedrijfsnaam en logo zichtbaar zijn voor (potentiële) klanten. Denk hierbij aan visitekaartjes, briefpapier, posters maken, de signatuur in je e-mail, maar wees ook zeker creatief hierin door materialen uit te delen die mensen kunnen gebruiken, zoals een aansteker of pennen. Social Media Bijna iedereen is zich wel bewust van het belang van social media om het grote publiek, en dus potentiële klanten, te bereiken. Maar welke sociale media kanalen kies je? En hoe zet je deze in? Bedenkt allereerst waar jouw doelgroep zich bevindt en met welk doel je social media wil inzetten. Als je bijvoorbeeld enkel werknemers wilt recruiteren volstaat Linkedin. Wil je echter meer mensen bereiken en de conversatie met hen aangaan? Dan kun je gebruikmaken van Facebook, of Twitter als je graag snelle updates wilt geven. Denk ook zeker aan social media sites die visueler zijn, zoals Pinterest, Instagram en Pinterest. Het creëren van een pagina is echter niet genoeg. Het is belangrijk dat je relaties opbouwt met klanten door op regelmatige basis berichten te plaatsen en te reageren op reacties van klanten. Klanten Mond-tot-mond reclame is de oudste, maar ook een van de sterkste en goedkoopste marketingtools. Het belangrijkste bij deze strategie is eigenlijk wel een inkoppertje: zorg voor tevreden klanten. Dit begint met het afleveren van een goede dienst of een goed product, maar heeft ook betrekking op de dienstverlening er omheen. Communiceer duidelijk met de klanten en doe meer dan ervan je verwacht wordt. Blijf daarnaast in contact met eerdere klanten, zodat zij opnieuw gebruik willen maken van jouw dienst en je vers in de herinnering blijft. Dit kan door een mailtje met de vraag of het product nog steeds naar wens is, of bijvoorbeeld een kaartje rond de feestdagen., Als zij eenmaal een aanbeveling hebben gedaan, laat dan zien dat je dit waardeert door bijvoorbeeld een belletje, kaartje of een klein geschenkje (met logo het liefst). Consistentie Dit is wellicht wel de belangrijkste tip, en komt in elk van de bovenstaande strategieen terug. Zo is het essentieel om consistent te zin in de representatie van wie je bent, wat je doet en hoe je dit uitbeeldt naar de buitenwereld, maar ook op je kantoor zelf. Het is enkel mogelijk om memorabel te zijn, als klanten niet verward zijn over het bedrijf en begrijpen waar het voor staat. Dit komt terug in de kantoorartikelen, zoals de visitiekaartjes en het briefpapier, maar ook in de manier waarop jij converseert met je klanten. Vraag jezelf af: ben jij eenduidig in je boodschap en vorm. Wij bedoelen hiermee dat het, ondanks dat elke klant uniek en je je daarop moet aanpassen, het belangrijk is om consistent te zijn in de manier waarop je met hen converseert. Is je schrijf/spreekwijze formeel of informeel? Gebruik je humor? En spreek je klanten aan met U of jij? Natuurlijk zijn deze tips makkelijker gezegd dan gedaan, maar met deze vier tips heb je in ieder geval inspiratie om de eerste stappen in de marketing van jouw bedrijf te maken. Heb jij nog andere tips voor ons? Laat dan jouw gedachten horen in de reacties! Post Views: 1,449 Leave a Reply Cancel ReplyYou must be logged in to post a comment.