“Changing the world, one bag at a time.” Het is een ambitieuze missie, maar inmiddels heeft het Nederlandse tassenlabel O My Bag bewezen dat het mogelijk is. Als kroon op het tienjarig jubileum heeft het merk – dat zich inzet voor eerlijke handel – een fonkelnieuwe winkel in de Wolvenstraat geopend, in de iconische 9 Straatjes in Amsterdam.

Ook een man heeft een goede tas nodig. Het liefst eentje die lang meegaat, zowel in kwaliteit als in stijl. De tassen van O My Bag zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het assortiment groeide van 5 naar meer dan 100 tijdloze ontwerpen. O My Bag ontwikkelde zich in de tussentijd tot een internationaal fair fashion-merk – met 18 medewerkers en 250 verkooppunten – verspreid over 20 landen.

Een bezoek aan de 9 straatjes

Wie de nieuwe winkel betreedt, wordt direct verwelkomd door de geur van leer. Samen met concept- en designbureau Tchai creëerde O My Bag een natuurlijke en rustige sfeer, zodat de tassen – bestaande uit warme materialen – het middelpunt vormen. Dat het merk er ook voor mannen is, merk je meteen. Er is geen vrouwen-sfeer en de ruimte is heel open en net als de tassen – tijdloos.

De oplettende kijker herkent de roots van het merk in het interieurdesign. Zo is er gewerkt met houten strepen op de displays, vergelijkbaar met de gedetailleerde lijnen die verwerkt zijn in de tassen. Daarnaast zijn de organische vormen van de planken geïnspireerd op de Indiase architectuur. De nieuwe winkel in de 9 Straatjes zet de teller van het aantal verkooppunten op 287, verspreid over 28 landen. De internationale 9 Straatjes is daarom de perfecte plek om verder te bouwen aan de missie van O My Bag; het meest relevante tassenmerk van dit decennium worden.

Kan je wel opscheppen over je tas

Duurzaamheid is tegenwoordig net zo belangrijk als het poetsen van je tanden. “Trade, not aid.” Die woorden zijn founder Paulien Wesselink altijd bijgebleven, nadat ze die ten gehore kreeg tijdens een college aan de universiteit. Dit economische idee onderstreept het belang van deelname aan de vrijhandel van een land, om zo de plaatselijke economie te bevorderen. “Het heeft een zaadje geplant voor het merk dat ik wilde bouwen,” aldus de ondernemer.

Een tas van O My Bag is mede door die gedachte meer dan een aankoop waar de consument blij van wordt. De leersoorten zijn niet alleen plantaardig gelooid en chroomvrij, maar bij een aankoop van een tas levert de consument ook een positieve bijdrage aan het leven van Indiase mensen werkzaam in de productieketen. Het merk zorgt namelijk voor eerlijke arbeidsvoorwaarden en een leefbaar loon.

Otis Weekender

Ook investeert O My Bag in de gemeenschap door lokale projecten te ondersteunen en jaarlijks 1% van de omzet terug te geven aan projecten die te maken hebben met women empowerment, waaronder toegang tot onderwijs voor meisjes. Een ander doel is het creëren van werk voor vrouwen in hogere posities, voornamelijk in het productieland India.

Harvey Maxi

Tot slot is het tassenmerk volledig CO2-neutraal. De volledige voetafdruk van alle O My Bag-activiteiten stond gelijk aan 49 retourvluchten van Amsterdam naar Bogota. Deze uitstoot wordt sinds 2020 volledig gecompenseerd.

Kan jij met een gerust hart je nieuwe tas kopen, en hier vervolgens ook nog lange tijd van genieten.

Leave a Reply