Vorig jaar leek het onontkoombaar dat Nike en Steph Curry een gigantische samenwerking zouden aankondigen. Nike staat er natuurlijk om bekend om grote basketbal spelers te tekenen/sponsoren voor meerdere jaren voor astronomische bedragen. Toch koos multi-talent én één van de meest spraakmakende spelers van deze tijd in de NBA voor een partnership met Under Armour. But why?

Het moge duidelijk zijn dat Steph Curry populairder dan ooit is. Het perfecte moment voor Nike om Curry vast te leggen voor een miljoenenbedrag. Zou je denken. Alles leek erop dat Curry voor Nike zou gaan. In zijn eerste vier seizoenen in de NBA droeg hij bijvoorbeeld altijd Nike schoenen. Uiteindelijk week Curry van het plan af en tekende bij Under Armour voor minder dan $4 miljoen. Tot 2024 tekende hij bij UA. En dit was nog voor zijn grote doorbraak.

Als ambassadeur van Nike had hij zich kunnen scharen bij grootheden als Kobe Bryant, Kevin Durant en LeBron James voor tientallen miljoenen. In een interview met ESPN heeft de vader van Curry (Dell) aangegeven waarom zijn zoon toch voor UA heeft gekozen:

– De vice president van Nike, Nico Harrison, sprak de naam van Curry verkeerd uit tijdens een belangrijke presentatie. Dit toont natuurlijk desinteresse in de atleet.

– Nike zou Curry op veel minder waarde hebben ingeschat dan hij daadwerkelijk zou zijn.

Sinds Curry heeft getekend bij UA is het zowel de speler als Under Armour voor de wind gegaan. Zo won Curry de league MVP titel, drie All-Star games en een NBA finale. Dit terwijl hij het record voor driepunters aan flarden schoot én hij potentieel topscorer aller tijden kan worden. Voor UA zijn de cijfers met 95% gestegen. Vooral Curry’s eigen Curry Two schoen doet het goed.

Gemiste kans Nike.

Leave a Reply