Enkele weken geleden interviewden onze collega’s van BLVD de oprichter en eigenaar van het unieke tassenlabel KAZMOK, Dinand Stufkens. De ambitieuze ondernemer deelt in het interview o.a. zijn kennis als entrepreneur, hij legt uit waar zijn passie vandaan haalt om van ‘niets, iets’ te creëren en hij geeft bruikbare tips voor toekomstige ondernemers.

Een kleine uiteenzetting over Dinand en enkele passages uit het interview met BLVD Man:

In 2010 richt Dinand Stufkens het tassenlabel KAZMOK op. Toen hij had echter nog niet kunnen, durven dromen dat hij met KAZMOK vele prestigieuze awards zou winnen. De visie van KAZMOK was direct al duidelijk. Oudere materialen omtoveren tot luxe-producten van de beste kwaliteit. Nu verovert KAZMOK de wereld met vooral tassen die zijn vervaardigd uit bijvoorbeeld zeilen van leger-tenten en het materiaal van oude cargo lopende banden. Stufkens wist op creatieve wijze zijn visie te vertalen naar unieke producten die vooral worden verkocht aan zakenmannen-en vrouwen van over de hele wereld.

Unique Style 

“Searching for something that did not excisted, It is our passion to create regenerating value to an industrial waste product turned into an unique business bag. We like to activate interaction, open dialogue and evoke reactions, either way.”

kazmok

Je bent in de laatste jaren uitgegroeid tot één van ’s werelds grootste designers, had je dit kunnen vermoeden toen je in 2009 KAZMOK oprichtte? 

Niet echt eigenlijk, voorafgaand aan de oprichting van KAZMOK was ik vooral bezig met het experimenten met het product en de mogelijkheden hiervan. Toen er uiteindelijk na veel uitproberen een heus product uitkwam en er ook nog markt voor bleek te zijn moest ik daadwerkelijk een bedrijf oprichten. Voor mij heeft het vanaf toen altijd om KAZMOK gedraaid, dat het goed aansloeg was natuurlijk fantastisch, vooral omdat ik echt van mening ben dat wij als mens veel meer kunnen doen met het up- en recyclen van materialen. Dat ik als designer van KAZMOK daardoor ook verschillende awards en nominaties in de wacht sleepte had ik toen niet verwacht.

Waarom heb je in vredesnaam gekozen voor transportbanden? Bracht dit geen risico’s met zich mee, vanuit commercieel oogpunt gezien? 

Tijdens mijn studie voor industrieel ontwerper was ik een actief roeier en ben toen al begonnen met het ontwikkelen van mijn eerste tassen voor de roeisport. Deze roeitassen waren tevens mijn afstudeerproject. Toen ik na mijn opleiding aan het werk ging bij een zeilmakerij was ik in mijn vrije uren nog steeds bezig met het ontwerpen van tassen. Op een gegeven moment, ik kan mij niet meer herinneren waarom, kreeg ik een ingeving om eens te gaan zoeken naar andere materialen om mee te gaan werken, gebruikte, oude, materialen om precies te zijn. Nieuwsgierig als ik was heb ik verschillende materialen onder de naaimachine gelegd om te kijken naar de mogelijkheden. Tijdens een bezoek aan de supermarkt kwam ik op de gedachte eens een transportband onder de naaimachine te gooien. Na een lange speurtocht kwam ik een bedrijf tegen dat transportbanden produceerde waar ik een sample heb opgevraagd van een ‘gebruikte’ band.  Dat was het begin van KAZMOK. Of het risico’s met zich mee bracht, uiteraard, vooral omdat het om een uniek en nieuw product ging en de vraag of daar wel markt voor is. En dan natuurlijk ook nog het productieproces wat nogal afwijkt van de reguliere productie van tassen. Het was een experimentele fase waarbij ik de grenzen opzocht om te ondervinden welke mogelijkheden het materiaal had. Met de commercie was ik in die fase nog niet bezig. Dat het uiteindelijk een succes werd is natuurlijk fantastisch.

Kan je jouw ‘Eureka-moment’ beschrijven toen je het idee kreeg voor dit tassenlabel of ging hier al een langer pad aan vooraf? 

Het eureka moment kwam toen ik aan het experimenteren was met het materiaal en welke mogelijkheden het materiaal allemaal had. Kortom wat voor tas ik kon ontwerpen met dit unieke materiaal. Door de unieke eigenschappen van het materiaal ben ik veel gaan experimenteren. Uiteindelijk ging ik aan de slag met een model met als basisdesign de oude klassieke schooltas. Toen ik klaar was met het ontwerp bleek het eindproduct een onverwachte strakke, zakelijke en luxueuze uitstraling te hebben. Op dat moment wist ik dat dit de richting ging worden waar ik mij op kon focussen: elegant & luxury business bags with an unexpected twist.

Lees de rest van het interview op BLVD.nl/blvd-sprak-oprichter-kazmok.

Leave a Reply