Ook dit jaar hebben we weer een leuk verslag voor jullie van de Tulpenrally, lees snel verder als je benieuwd bent naar de rally van dit jaar. Ondanks de strafpunten was het een mooie rit!

Dag 1: Hallo strafpunten

Ruben vertelt over de eerste dag van de Tulpenrally: “Dag 1 bracht de deelnemers van Andorra naar Perpignan. Helaas was de route zoals gepland niet te rijden vanwege een aardverschuiving een paar dagen eerder, waardoor we via Spanje moesten omrijden. Ook geen straf, maar daardoor misten we wel het geplande bezoek aan het ijsracecircuit waar jaarlijks de legendarische Andros Trophy plaatsvindt. We konden trouwens uitslapen voor de start van de eerste dag aangezien we een hoog startnummer (170) hebben. Dat betekende ook dat we laat in het hotel bij de finish waren: we kwamen er aan om 21:30 uur, na een rit van 10 uur.”

“Dat klinkt alsof we een helse rit achter de rug hadden, maar het tegenovergestelde is waar: de route was letterlijk en figuurlijk hemels omdat we met de 911 via heerlijke slingerweggetjes over bergtoppen en plateaus mochten rijden. Dat ging hartstikke goed, iets wat ik helaas niet kan zeggen over de Regularity, een proef waarbij jouw gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk bij de vastgestelde gemiddelde snelheid moet liggen om zo min mogelijk strafpunten te behalen. De proef bestond uit drie delen: in het eerste deel moest er 40 km/u gemiddeld gereden worden, in het tweede deel 30 en in het laatste deel wederom 40, over een pittig parcours met veel bochten. Met de 911 is dat niet zo’n probleem, waardoor we vaker te hard dan te zacht reden. In ieder geval in het 30-stuk, want daar zijn we betrapt door de snelheidscontrole van de Tulpenrallye en dat heeft strafpunten opgeleverd. Volgende keer beter…”

Dag 2: Foutloze start, plaats 43 in het klassement

“Voor de start van dag 2 moesten we wel vroeg uit de veren, omdat de starttijd ditmaal werd bepaald door de achternaam van de rijder en niet door het wedstrijdnummer. De route voerde van Perpignan naar Avignon en al vrij kort na de start kregen we de allereerste circuitproef van de Tulpenrallye 2019 voor de kiezen. Gaaf! Doel van die proef is een rondetijd neerzetten (binnen een bepaalde tijd) en die tijd vervolgens drie keer zo dicht mogelijk benaderen. Die opdracht ging ons heel goed af. Sterker nog: we hebben ‘m foutloos gereden en dus geen strafpunten verzameld!”

“Later op de dag mochten we dezelfde proef nog een keer doen, maar wel op een ander circuit. Helaas zat er een tragere equipe voor ons in het rondje waarin we de referentietijd moesten neerzetten, waardoor we wat strafpunten kregen. Daarna moet je alsnog die tijd benaderen en dat lukte ons met slechts 5 seconden afwijking over drie rondes. Helemaal niet slecht, maar helaas niet foutloos zoals bij de circuitproef van vanochtend. Gelukkig slaagde we er ‘s middags wel in om bij de Regularity van dag 2 een beter resultaat neer te zetten dan op dag 1. We moesten op een soort 4×4-parcours – superleuk! – een gemiddelde snelheid van 40 km/u aanhouden en finishten de proef met een afwijking van slechts 1 seconde!”

“Qua proeven gaat het ons lekker af, maar het volgen van de route ertussen ging minder goed. Op dag 2 hadden we 7 fouten gemaakt, onder meer door het onjuist intekenen en doormeten van de route op de kaart. Maar goed; als je weet wat je fout doet, dan weet je ook wat je de volgende keer goed moet doen. We staan nu 43ste in het klassement en gaan ons goed voorbereiden op dag 3, want dat is traditiegetrouw de gehaktdag. En waar gehakt wordt, daar vallen spaanders. We gaan ons best doen om niet als houtstukjes te eindigen op dag 3.”

Dag 3: Bergop, bergaf

“Niets van dat alles, want we hebben een absolute topdag achter de rug! We hebben de hele route van Avignon naar Aix-les-Bains foutlees gereden en daardoor 0 strafpunten gescoord. Wel kregen we net als de andere equipes twee pittige Regularities voor de kiezen. Bij de eerste hadden we een rekenfout gemaakt, waardoor we te snel waren en onze gemiddelde snelheid te hoog lag. Hierdoor hebben we wat strafpunten opgelopen.”

“De tweede Regularity was lastig, maar ook geweldig: een proef van 18 kilometer die bestond uit de beklimming en afdaling van de Mont du Chat (1.504 meter hoog). We werden geacht in het eerste en derde deel 44 km/u gemiddeld te rijden en in het tweede deel 30 km/u. Dat is zeker niet makkelijk als je bergop of bergafrijdt en bovendien hadden we – net als vorig jaar – een lekkende remcilinder linksvoor, wat deze proef een absolute uitdaging maakte. Door slim te rijden en de motor als rem te gebruiken (een boxermotor leent zich daar uitstekend voor) waren we niet te langzaam, maar wel 12 seconden te snel. Op een afstand van 18 kilometer en met een remprobleem best een mooie prestatie – al zeg ik het zelf.”

Gehaktdag: niet voor ons, wel voor anderen

“Vorig jaar vielen we uit door die lekkende remcilinder, maar gelukkig konden we ‘m dit jaar in de avond van dag 3 repareren. Geen gehaktdag voor ons dus! Bovendien zijn we maar liefst 13 plaatsen gestegen in het klassement – we staan nu 30ste – en we zijn op deze beruchte dag 14de geworden in onze klasse, die uit 64 equipes bestaat. Kortom, zoals ik al eerder zei: een topdag. We gaan ons best doen om er morgen weer zo’n dag van te maken.”

“Overigens hebben niet alle equipes zo’n geweldige dag gehad als wij. Er zijn wat teams die door technische malheur moesten opgeven en er is hier en daar schade gereden, veelal door stuurfouten. Gelukkig is daarbij niemand gewond geraakt. Zo zie je maar: de woensdag van de Tulpenrallye is en blijft een dag waarop je op je hoede moet zijn.”

Dag 4, 5 en 6: De eindstreep in zicht

“Woensdag ging de route van Avignon naar Aix-les-bains, donderdag van daar naar Belfort (Fr), vrijdag van Belfort naar Luxembourg en daar vanuit het bekende Alvisse Parc Hotel -waar ongeveer elk jaar wel wordt neergestreken- werd naar Valkenburg gereden om te finishen in Chateau St. Gerlach. De vrijdag verliep niet geheel zonder problemen. De metalen plaat die de motor van onderen beschermd was deels losgekomen en de voorkant sleepte over de grond. Doordat we gelijk zijn gestopt hebben we de een van de twee bouten die die “glijplaat” op z’n plek houdt gevonden en er weer in kunnen draaien om naar de TC te komen. Bij de TC was het serviceteam en kon alles gelijk even vastgezet worden en gecontroleerd. Veel geluk gehad daarmee.”

“We zijn na een lastige route en kaart in Nederland -want deze mag je opeens niet heel exact meten in tegenstelling tot de buitenlandse Micheling kaarten die wel gedetailleerd zijn- helaas toch nog een paar plaatsen teruggevallen naar uiteindelijk plek 37. Voor de eerste keer navigeren voor zowel rijder als navigator -ja we hebben half half gedaan en elke middag gewisseld- was dit best een respectable positie in het klassement. 2019 was erg uitdagend en een zeer mooie route!”

Leave a Reply