Hij leest de Facebook-berichten van je vrienden voor en tweets van BN’ers. De nieuwe Mazda3 moet wel de sociaalste auto van allemaal zijn.

‘In the cloud’ werken is zó 2012

Wil je er écht bij horen? Dan ríj je ‘in the cloud’. Met de nieuwe Mazda3. Aha™, een cloudgebaseerd connectiviteitsplatform, geeft je via een gratis app toegang tot de web content van je smartphone en brengt deze vervolgens over in de auto. Hiervoor is de Mazda3 uitgerust met een 7-inch ‘touchscreen’ dat ook met je stem te bedienen is. Aha™ biedt ook gratis online infotainment content. Maar liefst tienduizenden radiozenders, podcasts en audioboeken.

‘Liken’ vanachter het stuur


Zoals gezegd: de nieuwe Mazda3 leest ook tweets en Facebook-berichten voor. En als een bericht zo leuk is dat je niet kunt wachten om het te ‘liken’, dan doe je dat toch gewoon vanachter het stuur? Je kunt zelfs een audiobericht sturen. Met zoveel elektronische snufjes aan boord is het bijna onnodig te vermelden dat je in de Mazda3 ook e-mails kunt ontvangen én versturen. Om nog maar te zwijgen over Bluetooth en navigatie.

Geen pietepeuterig driecilindertje 


Dat de Mazda3 ondanks al zijn hightech wel degelijk bedoeld is om in te rijden, wordt duidelijk als je onder de motorkap kijkt. De benzinemotor die je hier aantreft, is atmosferisch (zonder turbo), telt vier cilinders en heeft een kloeke inhoud van twee liter. Geen pietepeuterig driecilindertje dus waar vaak een turbo aan te pas moet komen om het enig pit te geven. Zonder turbo levert de Mazda-motor al 88 kW/120 pk. Rijplezier gegarandeerd!

Lichtgewicht

Dat veel vermogen niet in de weg hoeft te staan van een laag brandstofverbruik, bewijst de nieuwe Mazda3. Uitgerust met de tweeliter benzinemotor kun je met de Mazda3 volgens de fabrikant bijna 1 op 20 gemiddeld rijden. Mazda krijgt dit voor elkaar door onder andere een hoge compressieverhouding en een lichtgewicht constructie toe te passen. SKYACTIV noemen de Japanners deze technologie.

In de aanvalshouding

Ook het design van de Mazda3 is vernieuwend in zijn segment. Met een passagierscompartiment dat compact is en als het ware achterover leunt. Hierdoor oogt de motorkap juist lang. Het is alsof de auto continu in de aanvalshouding staat. En ook hier heeft Mazda een naam voor: Kodo – Ziel van beweging. Vanaf 26 oktober staat de nieuwe Mazda3 in de showroom. Ook als diesel.

Leave a Reply