Reclame meneren in Nederland, let u even op? Het heeft geen enkele zin om beroemde mensen in te zetten voor uw bedrijfje. Neem bijv. aankomende zondag in de Verenigde Staten, Super Bowl kickoff. Miljoenen mensen zitten voor de buis gekluisterd om te zien hoe de teams het ervan af brengen. Adverteerders spelen hier handig op in en zetten celebrities in voor hun merk.

David Beckham, Arnold Schwarzenegger en de cast van Full House figureren allen in een commercial. Het levert de celebs gemakkelijk een miljoen dollar op. Dit terwijl 30 seconden uitzendtijd goed is voor $4 miljoen.

Ace Metrix heeft de invloed van celebs in commercials onderzocht en komt tot een pijnlijke conclusie: het werkt niet. Het onderzoeksbureau bekeek 30,000 reclames waaronder 1,200 met celebrities. De reclames met beroemde mensen doen het zelfs slechter dan de ‘normale’ commercials.

“Advertisers continue to invest heartily in celebrities as spokespersons or endorsers and more recently as ‘brand ambassadors’ hoping to reap financial and brand lift rewards by leveraging the popularity and social status of the public icon. But often advertisers ignore the risks such as the fleeting or narrow appeal of a particular celebrity.”

Geweldige commercial voor bier, zo kan ‘t ook!

Leave a Reply