Tijdens Pride Month 2022 zal O My Bag samenwerken met The Naz Foundation. Deze Indiase LGBTQIA+ organisatie ondersteunt de queergemeenschap in India en geeft hen een platform. Door samen te werken wil O My Bag hun klanten inzicht geven in het queerleven in India en de problemen waar die gemeenschap mee te kampen heeft.

Als onderdeel van de samenwerking presenteert het Amsterdamse tassenmerk de Rainbow Webbing Strap, een exclusieve schouderriem waarvan de inkomsten rechtstreeks naar The Naz Foundation gaan. Deze worden ingezet ter ondersteuning van de bouw van een gemeenschapscentrum in New Delhi.

Waarom is het belangrijk?

‘Changing the world, one bag at the time’ is al sinds de oprichting het motto van O My Bag. Zodoende heeft het teruggeven aan lokale gemeenschappen in India altijd centraal gestaan in de bedrijfsvoering. Om veranderingen teweeg te kunnen brengen, is het essentieel om naast handelsrelaties met lokale producenten te onderhouden ook positieve impact te maken op de omliggende gemeenschappen. O My Bag gelooft sterk in het mantra ‘trade, not aid’, maar erkent daarnaast het belang van eerlijke ondersteuning. Het Amsterdamse bedrijf doneert daarom 1 procent van zijn jaarlijkse omzet aan sociale projecten gericht op onderwijs en vrouwenemancipatie in en rondom Kolkata.

Naast deze lopende projecten wil O My Bag speciaal voor Pride 2022 een bredere campagne uitrollen en hiervoor is het afgelopen jaar naar de perfecte partner gezocht. Die werd gevonden in The Naz Foundation, waarmee een meerjarige samenwerking is aangegaan. Naz – wat trots betekent – is een in 1994 opgerichte Indiase non-profitorganisatie die ‘een eerlijke en rechtvaardige samenleving’ wil creëren door individuen van sociaal en economisch uitgesloten gemeenschappen ‘te transformeren in ambassadeurs van verandering’.

Bij campagnes als deze is het niet alleen cruciaal om je als merk uit te spreken, maar vooral om gemeenschappen de ruimte te geven om het zelf te doen. Zodoende stelt O My Bag haar platform en netwerk open voor The Naz Foundation. Dat is een significant andere benadering dan die van veel andere bedrijven. Zelden stellen zij zichzelf echter de vraag hoe dit de gemeenschap daadwerkelijk helpt en in sommige gevallen zijn het zelfs alleen maar uitingen voor de bühne en doneren ze stilletjes aan anti-LGBTQIA-wetgeving.

“Veel bedrijven nemen rondom Pride de regenboogkleuren aan, maar zodra de eerste laag daar vanaf valt laten ze hun ware kleuren zien. Niet O My Bag. Hun team benaderde ons vanuit een oprecht verlangen om het leven van de prachtige LGBTQIA+-mensen in India te verbeteren. We zijn verheugd dat O My Bag echt volledig met Pride verweven is.”
Will Adam, communicatiespecialist van Naz

Over de samenwerking

De Pride-campagne van O My Bag richt zich voornamelijk op de bundeling van krachten met The Naz Foundation. Onder meer via Instagram take-overs, blogs op de O My Bag website, in de nieuwsbrieven en uiteraard in de winkels zal worden getoond hoe het leven van LGBTQIA+-mensen in India er daadwerkelijk uitziet, met onder meer posts over de invloed van gearrangeerde huwelijken, conversietherapie en de realiteit van decriminalisering van seksuele handelingen van hetzelfde geslacht.

Tevens ligt er een focus op de transgendercultuur in India, ten opzichte van die in het Westen en de impact van sociale media op de normalisatie van het LGBTQIA+-leven. Ook krijgt Naz de ruimte om meer vertellen over hun activiteiten op het gebied van HIV-preventie, het decriminaliseren van homoseksualiteit en de verdere plannen van de organisatie. De samenwerking stopt niet na Pride Month, maar loopt nog minstens tot het eind van het jaar. Voor O My Bag is het gesprek over LGBTQIA+ langlopend.

Draag trots je schouderriem

Om de campagne te ondersteunen, brengt O My Bag eind juni haar allereerste Rainbow Webbing Strap uit. De volledige opbrengst hiervan (exclusief de productiekosten) gaat rechtstreeks naar The Naz Foundation en ondersteunt de bouw van een nieuw gemeenschapscentrum in New Delhi, de eerste in zijn soort. Het centrum krijgt de functie van ‘hub’, waar mensen persoonlijke begeleiding, professionele loopbaantraining, SOA-tests, verwijzingen naar klinieken en elke andere denkbare vorm van steun kunnen krijgen.

De belangrijkste doelstelling is dat het centrum een veilige haven wordt waar een netwerk van gelijkgestemden opgebouwd kan worden, waar eenheid en inclusiviteit de boventoon voeren en waar bezoekers groepsbegeleiding kunnen krijgen of gewoon rustig kunnen lezen in de bibliotheek. De behoefte aan zo’n gemeenschapscentrum is nijpend.

Elke maand ontvangt Naz meer dan 70 serieuze hulpvragen via hun speciale LGBTQIA+-hulplijn en de stroom aan DM’s met hulpverzoeken op sociale media is amper bij te houden. Aan ieders vraag voldoen is vrijwel onmogelijk zonder zo’n speciale ‘hub’. De bouwkundige plannen voor het centrum zijn inmiddels opgesteld en zodra de financiering rondkomt wordt direct gestart met de renovatie van de grote kelder onder het Naz- hoofdkantoor.

De O My Bag Rainbow Webbing Straps (à € 39,-) worden in juni uitgebracht en zijn voorzien van cognac- en zwartlederen details. Verkoop vindt plaats via de O My Bag website en de diverse fysieke verkooppunten. De opbrengst van de schouderriemen wordt gedoneerd zolang deze voorradig zijn.

Leave a Reply